fredag 20. november 2015

BØNN FOR VERDEN





Jeg ønsker å bidra til at: 
Meditasjon og bønn kan bli en del av et nødvendig fellesskap i vår tid.
La oss be for FRED, GODE HANDLINGER OG ANSVAR i forhold 
til all verdens elendighet av krig, terror, vold, naturkatastrofer. 

Vi må søke fred hos de vi er glad i og være takknemlige 
for hver dag hvor vi kan være gode mot våre medmennesker.

Disse bønnene har fått en så stor betydning for meg. Nå ønsker jeg å dele dem med dere.


Send gjerne disse bønnene videre - "pass it on" :-)

ALLE TEKSTER: ANNE KRISTIN AASMUNDTVEIT




MIDT I SMERTEN

En dag skal tårene tørkes.
En dag skal smerten opphøre
og jorden skal skapes ny.
Men nå takker jeg deg, Herre,
for at denne dagens tårer
og denne nattens angst
ikke er glemt av deg.
Du bøyer deg ned
mot den blodstenkte jorden,
lik en mor som legger kinnet
ømt mot sitt lille barn
og hvisker: ”Ikke alt
kan du unnslippe,
men i alt er jeg hos deg.”
Så er jeg ikke lenger redd. 





NÅR LIVET HAR GÅTT I STÅ

Kristus,
du som er før alle før 
og etter alle etter:
Kom til oss!
Gi oss en ny begynnelse 
når livene våre har gått i stå, 
før oss mot nye avslutninger 
når vi har mislykkes.
Kom til oss som den rette kongen,
omslutt oss med fred og rettferdighet,
slik du omslutter og fornyer jorden 
med et pust av din Ånd.
Din tid er all tid, 
midt i vår tid.

Kom!





MORGENBØNN

Jeg binder meg i dag til deg,
treenige Gud,
med sterke bånd tvunnet av din nådekraft, 
din nådekraft som sprenger alle grenser – 
som vekker vannet til live, 
som får fjellene til å danse, 
som lar luften dirre av kjærlighet, 
som puster liv i våre hjerteglør.
Jeg binder meg i dag til deg, 
treenige Gud, 
til vern og til lovsang.




BØNN NÅR ARGUMENTENE STILNER

Du sto så nær så lenge
uten at jeg fikk øye på deg, 
jeg argumenterte så sterkt så lenge 
uten at jeg hørte din milde stemme.
Se meg, Jesus, 
også når jeg tror jeg ser og søker, 
søk meg, Jesus, 
tilby meg igjen ditt levende vann, 
vær der til argumentene stilner, 
til jeg gir opp å lete 
og endelig drikker meg utørst.





alle tekster: Anne Kristin Aasmundtveit














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...