tirsdag 2. september 2014

REISEN






Av og til kjennes det godt å reise til en plass langt hjemmefra. 
Samtidig har jeg lenge kjent på den uro som vi alle kan oppleve 
i våre flyktige og travle reiser rundt om i verden. Horder av mennesker tar plass 
på tog og fly etter timelang venting i ankomst og avgangshaller. 
Strender og hoteller er ofte overfylte. Kanskje blir det for mange sanseinntrykk 
og for mange uforutsigbare hendelser og hindringer til å finne stillhet i oss selv.



REISEN
Reiser igjen til fremmed land 
"mitt ansikt utad", jeg vil og kan 
forledes ofte av bredden i verden 
overser mulig dybden i ferden 


Søker fra nå - mitt eget indre 
det hele selvet, intet mindre 
beveges mot lyset i egen bolig 
hvor rom kan åpnes, stille fortrolig 


Langsomt jeg lytter til toners klang 
sangenes ide - det var en gang 
ser etter uttrykk på hva jeg kjenner, 
foredler minner fra folk og venner 


Sjelens reise kan varsomt forandre
gi lærdom hos meg 
som kan speiles hos andre

Skrevet 10.11.2010


Jfr. Finn skårderuds bok "URO"

Henviser videre til: 
https://bokelskere.no/bok/cg-jung-livsreisen-menneskets-indre-reise-mot-aandelig-vekst-og-forvandling/64169/


Jeg vil også presentere et dikt av Stein Mehren. 
Han nedtegner en uro og en lengsel. -


STEDET

Før lengtet jeg alltid etter noe annet 
Det var alltid ting jeg ville eie, steder 
jeg ville reise til, liv jeg ville leve 


Nå gripes jeg stadig oftere av lengsel
etter det livet jeg har levet, gjennomlyst 
av vemod for alt jeg har elsket og tapt 


Jeg kan våkne om natten, alene, åpen 
full av savn fordi jeg lengter så usigelig 
etter stedet hvor jeg er, her 


Stein Mehren fra samlingen 
«Anrop fra en mørk stjerne», Aschehoug 2006 


Her er et dikt om sansegode opplevelser 
som også er en del av reisen: 



VÅRE LIV 

Våre liv er mosaikker 
av andres menneskers 
nærhet, tanker, stemmer, 
av rommene vi var i, 
katten vi klappet, 
av trærne og fuglene og 
skyggene langs veien, 
lyden av fottrinn, 
duften av ryllik sakte 
blir bildet til 
men aldri ferdig 


Mathis Mathisen fra samlingen 
"Reise", Aschehoug 1996 
















2 kommentarer:

  1. Reise eller flukt? Noen ganger er det ikke så lett å se forskjellen, men en ting har jeg merket meg: Gangfart er fort nok.

    SvarSlett
  2. Hei Zander! Takk for god refleksjon. -

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...